My Followers

Tuesday, January 6, 2009

Hari Asyura - 07 January 2009 (10 Muharram)

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura

1. Melapangkan masa / belanja anak, suami & isteri
fadhilat - Allah akan mlapangkan hidupnya pd thn ini

2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan mlapangkannya dlm kubur nnt

3. Menahan marah
fadhilat - di Akhirat nnt Allah akn mmasukannya ke dlm golongan yg redha

4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akn mmnuhkan cahaya iman dlm hatinya

5. Menyapu / mengusap kepala ank yatim
fadhilat - Allah akn mengurniakan sepohon polol di syurga bagi tiap-tiap rambut yg disapunya

6. Bersedekah
fadhilat - Allah akn mjauhkannya dr neraka sekadar jauh seekor gagak terbang x b'henti2 dr kecil shigga ia mati. Diberi pahala spt b'sedekah kpd suma fakir miskin di dunia ini

7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akn mengurnikan hidupnya sentiasa diterangi chaya keimanan

8. Mandi sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat) pd thn itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

9. Bercelak
fadhilat - Tidak akn sakit mata pd thn itu

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akn memandanginya dgn pndangan rahmah diakhirat nnt

11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akn m'ampunkan dosanya walau telah b'larutan selama 50 thn melakukannya
lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaan kerana Allah Taala'

12. Membaca " hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru "
fadhilat - tidak mati pd tahun ini

13. Menjamu org bbuka puasa
fadhilat - diberi pahala spt mmberi sekalian org Islam bbuka puasa

14. Puasa
Niat : 'Sahaja aku b'puasa esk hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya dr neraka.

Insya Allah..
Semoga bermanfaat dan dapat dipanjangkan kpd yg lain2..

*sumber dari e-mail opis.. thanks Nurul for da e-mail :)

7 comments:

Redbloodsnow said...

whoaaa!!! thanx for da info kak zet
sok ari insya'allah zie nk berpuasa ah....mcm rugi jek if x wat gittew kan..

:) thanx sekali lg for the info...thanx gak to nurul..hehe

eYaNacOMeY said...

ermm.. sok ekk?? nk poselah..anyway..thanx for the info..
hehe

Dakjaat™ said...

hooo ... Dakjaat tak tahu menahu .. bace jer laa.. ekekek! ;p

hani said...

thanks zeti...at least dpt gak tambah ilmu..hehe...sehat ke? :)

AiE bAhRi said...

Thank's info ni kak..
Semoga kita dapat amalkan dan dapat manfaatkannya.Bukan selalu peluang sebegini ada.

Eija said...

salam...thanks for the info..

salam kenal...i dah link yr blog

zeti said...

zie -> jom kita ramai2 posa esk.. jgn lupa baca niat posa mlm ni tau ;)

yana -> nnt posa ye.. ilmu yg baik harus la di share ngan kwn2 kan :)

dakjaat -> ha, da baca ni da tau la kan ;) ehhee

hani -> haah la hani.. zt sht alhamdulillah.. hani sht?

aie -> btul tu aie.. bila da ada peluang ni harusla kita rebut kan? :)

eija -> sama2 eija.. thnks kat eija sbb sudi mlwt blog zt :)